Wat is het geheim achter de succesformule van bakkerij Puur Posthuma?

In het Friese dorpje Scharnegoutum is de geur van versgebakken broden en lekkernijen niet te missen. Nabij de lokale supermarkt staat de bakkerij van Puur Posthuma, de vierde bakker binnen de familie Posthuma. Sinds 2015 is dit dé plek in Scharnegoutum waar dagelijks de lekkerste broodjes en kleurrijke delicatessen als warme broodjes over de toonbank heen glijden. Nyncke Posthuma is eigenaar van de bakkerij en staat samen met haar werknemers elke dag klaar om haar klanten te voorzien van het heerlijkste brood. Maar, wat is het geheim achter het succes van deze bakkerij?

Behalve de bakkerij die Nyncke in Scharnegoutum heeft, liggen er verspreid over Friesland nog drie andere vestigingen; in Wommels, Bolsward en Sneek. Alle drie hebben ze dezelfde missie: “We willen de beste zijn in smaak en onze liefde voor brood & meer overdragen aan onze klanten,” vertelt Nyncke met een glimlach. En op al deze plekken maken ze brood en lekkere delicatessen voor een hele brede doelgroep. De klanten die hun boodschappen komen halen bij Nyncke en haar collega’s zijn tussen de dertig en tachtig jaar.

Effect van de buurman

Naast de bakkerij ligt de drukbezochte Poiesz supermarkt, die dagelijks een grote hoeveelheid klanten heeft en de klanten van Nyncke en haar collega’s lijkt af te nemen. Als we het hebben over het effect van de supermarkt op de kleine bakker, klinkt Nyncke erg enthousiast. “De Poiesz heeft een positief effect op ons als bakker. Aangezien je in de supermarkt je je kont nog niet kunt keren, komen mensen sneller bij ons langs als ze brood willen van goede kwaliteit. Het is altijd handig om een bakker te hebben naast een lokale supermarkt, zodat je kunt inspelen op de drukte.”

Niet alleen het aantal bezoekers draagt bij aan het succes van de bakkerij, mede door hun missie halen ze hoge prestaties. “Onze klanten komen terug voor de kennis die wij hebben. We weten exact waar de ingrediënten van de broden vandaan komen en als klanten vragen hebben over bepaalde ingrediënten dan kunnen we die beantwoorden,” vertelt Nyncke. Naast de jarenlange expertise, horen ze van veel klanten ook dat ze positief zijn over het vele klantencontact. “Wij hebben net wat meer tijd om een praatje te maken met de klant, dan een supermarktmedewerker die weer door moet met het vullen of de volgende klant,” vertelt Nyncke.

Maandag brooddag

Naast de hoge aantallen bezoekers en vele uren praten werkt de bekende maandag brooddag mee aan het grote succes. “Mensen komen speciaal op maandag naar de bakker in Scharnegoutum om hun brood hier te halen. De klanten komen van alle kanten en halen graag hier hun brood.” Daarnaast ziet Nyncke in het weekend het bezoekersaantal ook stijgen. “In het weekend hebben we ook veel klanten die bij ons hun bestellingen komen doen en dan graag hun lekkernijen komen halen voor bij de visite,” vertelt ze.

Bakkerij Puur Posthuma probeert naast haar eigen missie ook betrokken te blijven bij de leefbaarheid in het dorp. “We hebben een samenwerking met de voetbalclub in Scharnegoutum. Als er een evenement wordt georganiseerd, kunnen zij het brood of andere lekkernijen kopen voor een lagere prijs,” zegt Nyncke trots.

Hoewel de Poiesz een grote supermarktketen is en dagelijks veel klanten trekt, heeft de bakker van Nyncke daar dus helemaal geen last van. Ze plukt er haar vruchten van en draagt bij aan de verbinding van het dorp.

Benieuwd naar waarom mensen sneller bij lokale ondernemers hun boodschappen doen in plaats van een grote bekende winkel? Lees dan:  Hoe blijft de kleine ondernemer in Scharnegoutum succesvol?

Bron: Pixabay