Hoe blijft de kleine ondernemer in Scharnegoutum succesvol?

Als je met de auto een stukje door het Friese dorp Scharnegoutum aan het rijden bent kom je de ene na de andere ondernemer tegen. Een bakker, een kapper, de kaasboer, een bed & breakfast en een beautysalon. Voorbeelden van kleine ondernemingen die dag in dag uit alle inwoners voorzien van de primaire en secundaire basisbehoeften. Maar hoe kan het dat deze kleine ondernemingen zo goed blijven lopen, terwijl de grote stad nog geen tien minuten verderop ligt?

Mkb
Zodra we het hebben over kleine ondernemers dan doelen we op kappers, bakkers, groenteboeren, boekenwinkels, schoenenwinkels etc. Allerlei ondernemingen die bijdragen aan een gemeenschap.

Volgens de mkb-servicedesk worden deze bedrijven ook wel mkb-bedrijven genoemd. Een mkb-bedrijf staat gelijk aan een midden- en kleinbedrijf. De ondernemingen zoals een kapper, schoenenwinkel en bakker hebben minimaal 1 en maximaal 250 medewerkers en hebben een maximale omzet van veertig miljoen euro.

Mienskip
MKB bedrijven zijn belangrijk voor de economische vitaliteit van een dorp; een ander belangrijk aspect is de gemeenschap; de bewoners. En dan vooral hoe zij met elkaar omgaan. “Deze gemeenschapszin is heel belangrijk voor de leefbaarheid van dorpen,” vertelt Noraly King, lead van de kennisgroep Leefbaarheid bij RegioBank. “Het is bijzonder dat ze er in Friesland zelfs een woord voor hebben, ‘mienskip’. Dat geeft aan hoezeer het leeft bij de Friese bevolking.”

Vroeger was de mienskip vooral bedoelt als hulp bij een eventuele dijkbreuk of wanneer er nieuwe terpen gebouwd moesten worden. In het heden is een mienskip vooral nog aanwezig als burenhulp. En deze burenhulp is duidelijk te zien als we kijken naar de motivatie van de consument om bij een lokale ondernemer haar boodschappen te halen.

Steun de ondernemer
Zodra we kijken naar de innerlijke motivatie van klanten om bij een lokale ondernemer hun boodschappen te doen of om zichzelf te verwennen komen er verschillende antwoorden naar voren. “Er zijn verschillende redenen waarom inwoners van een dorp, hun inkopen doen bij een lokale ondernemer, “aldus Noraly.

(Grafiek 1.1 laat zien wat de belangrijkste koopredenen zijn om bij kleine ondernemers te kopen volgens onderzoek door RegioBank)

Op de eerste plek staat dat inwoners het belangrijk vinden dat de kleine ondernemers blijven bestaan. “Ze zijn zelfs bereid meer geld uit te geven, als dat helpt de bestaanszekerheid te vergroten,” vertelt Noraly. “Als tweede ervaart de consument meer persoonlijke aandacht als er bij een ondernemer wordt gewinkeld.”

Op de derde plek komt de kwaliteit van de producten, de respondenten gaven aan de kwaliteit van lokale producten en diensten beter te vinden. Als vierde reden steunen mensen de werkgelegenheid in het dorp. Inwoners vinden het een fijne gedachte dat hun kinderen later ook een plek hebben om te kunnen werken.

Op de vijfde plek staat het hoge vertrouwen in de lokale ondernemer. “De lokale ondernemer heeft naast vakkennis ook goed inzicht in de wensen en gebruiken van de lokale consument,” zegt Noraly. “En dat komt de dienstverlening ten goede.” En als laatste kennen inwoners de ondernemer vaak persoonlijk.

Friesland
Uit het onderzoek van RegioBank blijkt dat gemiddeld 75% van de Nederlands een paar keer per maand iets bij een lokale ondernemer koopt. In Friesland is dat cijfer wat lager, namelijk 66%.  Friezen noemen met name dat ze nog een lokale groente- en/of fruitwinkel missen in hun omgeving.

Positief effect voor dorpen
Noraly benadrukt dat lokale ondernemers heel belangrijk zijn voor een dorp. “De lokale bakker sponsort bijvoorbeeld de sportvereniging in het dorp, waardoor jij kunt sporten. Jij koopt vervolgens je brood weer bij die bakker, die een deel van zijn inkomsten ook volgend jaar weer doneert aan de vereniging. En zo helpt alles elkaar in stand houden.”

Bron foto: Pixabay