Studenten uit Zwolle nog niet massaal naar de schoolpsycholoog

Uit elk onderzoek blijkt het wel: studenten lijden mentaal onder de gevolgen van de coronapandemie. Hogescholen en universiteiten kunnen hier wel oplossingen voor bieden, bijvoorbeeld een schoolpsycholoog. Maar gaan studenten daar ook echt heen? En kunnen de schoolpsychologen ook echt hun steentje bijdragen om de mentale problematiek tegen te gaan?

De pandemie, lockdown en maatregelen hebben flinke mentale problematiek onder de studenten veroorzaakt. Uit een onderzoek van ResearchNed, in opdracht van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO), blijkt dat het online onderwijs zorgt voor sociaal isolement, concentratie- én motivatieproblemen. Het blijkt dat ruim 100.000 studenten landelijk problemen ervaren. Hoeveel studenten in Overijssel last hebben van deze gevolgen is niet precies duidelijk.

Als studenten in Overijssel last hebben van bijvoorbeeld mentale problemen, kunnen ze op hun scholen terecht bij de studentpsycholoog. Maar op het Windesheim wordt dit nog nauwelijks gedaan, aldus Mary Zohlandt, psychologisch assistent studentenpsychologen op de hogeschool. “We zien op dit moment niet opvallend meer aanmeldingen dan normaal. Goed, we zijn momenteel erg druk, maar dat was voor de coronacrisis niet veel anders. Terwijl we tegenwoordig wel berichtgeving meekrijgen over een zorgwekkende toename van mentale problemen onder studenten.”

Concentratie- en motivatieproblemen

Ook de concentratie- en motivatieproblemen waar studenten volgens het onderzoek van ResearchNed onder lijden, zijn op het Windesheim tijdens de lockdown niet toegenomen. Mary Zohlandt: “We zien tijdens de pandemie geen bepaalde toename van klachten, zoals bijvoorbeeld concentratie- en motivatieproblemen. Deze problemen hebben altijd al bestaan en zullen ook blijven bestaan. Maar het blijft lastig te zeggen waar studenten nou precies tegenaanlopen. Wij geloven wel dat meer studenten over het algemeen meer te maken krijgen met deze problematiek, maar weten niet exact in welke mate. We kunnen alleen uitgaan van de studenten die zich bij ons melden.”

Alles bergafwaarts

Eén van de studenten die zich op het Windesheim wél bij de schoolpsycholoog heeft gemeld is Marit*. Zij kreeg door de gevolgen van de lockdown last van psychologische klachten, waaronder de eerdergenoemde concentratie- en motivatieproblemen. “Het zitten achter een beeldscherm zonder menselijk contact heeft mijn mentale gezondheid niet veel goeds gedaan”, begint Marit haar verhaal. “Vorig jaar maart begon in vol goede moed aan de online lessen. In eerste instantie ging het vrij goed, de lessen volgde ik in de tuin met een heerlijk zonnetje erbij. Maar ik merkte dat ik mijn gedachte al snel niet meer bij de les kon houden. Ik had te veel afleiding, ook in mijn eigen kamer. Dan zag ik weer wat was liggen die nog in de kast moest, óf ergens frutseltjes waar al mijn aandacht gelijk naar toe ging. Daarnaast zijn onlinelessen niet zo interactief, mijn oplettendheid was zo weer weg. Hierdoor gingen uiteindelijk ook mijn schoolresultaten omlaag, wat nog demotiverender werkte.”

Maar niet alleen het online onderwijs viel Marit zwaar. Het lak aan sociale contact met haar klasgenootjes zorgde ervoor dat de studente zich erg eenzaam voelde. “Ik wist niet eens wie er allemaal in mijn klas zaten”, verklaart Marit. “Ook met mijn vrienden had ik alleen nog digitaal contact. Ik zag eigenlijk alleen nog mijn ouders. Ik voelde me helemaal geïsoleerd van de buitenwereld. Daarnaast ging het niet lekker met school, waardoor ik last kreeg van paniekaanvallen. Na een stevig en openhartig gesprek met mijn ouders besloten we om na een paniekaanval hulp in te schakelen, namelijk de schoolpsycholoog.”

Grote drempel

Ondanks de toename van mentale problemen, loopt het dus niet écht storm bij de schoolpsychologen. Marit weet wel hoe dat kan komen: “Je moet toch echt een drempel over om hulp te vragen. Ik heb er ook een hele tijd mee gewacht, het voelt toch een beetje gek om over mentale problemen te praten. Maar ondertussen heb ik spijt dat ik dit niet eerder heb gedaan. Het proces was uiteindelijk vrij makkelijk.”

Zohlandt legt uit hoe de aanmelding bij de schoolpsycholoog in zijn werking gaat. “Als jij je hebt aangemeld, krijg je eerst een intakegesprek. Hierbij bespreken we kort tegen welke problemen je mentaal en op school tegen aanloopt. Dan kijken wij welke modules en welke schoolpsycholoog het beste bij jouw problematiek past. Dan proberen we zo snel mogelijk een afspraak in te plannen, meestal is dat al na één week. Momenteel worden de therapiesessies via Teams gehouden, omdat de maatregelen het nog niet toelaten om op school met elkaar te praten. Een vrij simpel aanmeldingsproces dus.”

Maar Zohlandt begrijpt ook dat het beangstigend kan zijn om naar de schoolpsycholoog te stappen. “Het woord psycholoog kan best griezelig lijken. Er heerst nog een beetje taboe op een gesprek met een psycholoog. Dus als je die stap net iets te groot vindt, bieden hogescholen altijd nog vele andere opties aan. Je kunt bij het studiesuccescentrum ook een gesprek aanvragen met decanen of loopbaancoaches. Mensen die vastlopen in hun schoolwerk kunnen ook praten met taalondersteuners en dyslexiespecialisten. Maar je wordt niet beperkt tot één-op-één gesprekken. We hebben eventueel groepstherapie, online modules en geven workshops. Dan kun je ervaringen delen met leeftijdgenootjes die ook mentale problematiek ondervinden.”

Het studiesuccescentrum van Windesheim is doordeweeks te bereiken via studiesuccescentrum@windesheim.nl  of 088 – 469 9100

*De naam Marit is gefingeerd. Haar echte naam is bekend op de redactie.