Opiniestuk gemeente Lelystad: niet te bereiken

Journalisten zijn eigenlijk altijd afhankelijk van bronnen. Bronnen die niet of nauwelijks reageren, of pas ver nadat de deadline is verstreken, is een veelvoorkomende irritatie van journalisten, voor studenten is dit niet anders. Opvallend is wel dat het vaak gebeurt bij gemeenten en hun ambtenaren. Zo ook in Lelystad.

Studenten zijn voor hun opleiding vaak bezig met groepsprojecten. Bij de opleiding journalistiek is dat niet anders. Het probleem bij deze opleiding is vaak dat de studenten daar afhankelijk zijn van hun bronnen. Van andere mensen afhankelijk zijn kan soms zorgen voor stress, vooral als deze mensen niet (op tijd) reageren.

Uit gesprekken met inwoners van Lelystad is gebleken dat veel mensen aangeven dat de gemeente moeilijk te bereiken is en dat men altijd lang moet wachten tot ze antwoord krijgen. Dus niet alleen journalisten hebben hier mee te maken. Is dat een geruststelling of juist een reden tot meer paniek? Want ergens gaat het fout bij de gemeente Lelystad.

Uit recent contact met de gemeente bleek dat het de eerste dagen vrij vlot ging: de woordvoerster van de burgemeester belde mij na een mail en een paar keer bellen. Vervolgens ging een week voorbij en liet ze niets meer van haar horen. Na een tweede mail kwam een dag later een bericht van haar terug met de mededeling dat haar collega, die mijn vragen kon beantwoorden, net terug was van vakantie (dit antwoord wordt vaker gebruikt door gemeenteambtenaren) en dat zij haar antwoorden ‘vandaag of morgen terug zou mailen’. Als journalist wacht je dan een paar dagen, maar na het weekend was nog geen mail ontvangen. Dan de woordvoerster nogmaals mailen met de vraag wanneer haar collega contact op zou nemen.

Natuurlijk geen reactie op gehad. Daarom moet helaas geconcludeerd worden dat de gemeente geen reactie wil of kan geven op vragen.

Als een journalist al moeite heeft om de juiste medewerker van de gemeente te pakken te krijgen voor het beantwoorden van een paar vragen, kan de vraag gesteld worden hoe moeilijk of tijdrovend dit moet zijn voor inwoners van Lelystad. Laat staan als je als goedwillend persoon een activiteit wil organiseren voor de jeugd of in het algemeen voor inwoners van de stad.

Het is begrijpelijk dat mensen wijzen naar de gemeente als hen gevraagd wordt waarom ze een koud gevoel hebben bij de stad.