Het leesoffensief in Overijssel  

De leesvaardigheid van Nederlandse kinderen is laag. Om dat te veranderen willen organisaties als Rijnbrink het leesplezier vergroten. Jeannette Hofman legt uit hoe Rijnbrink zich in Overijssel en Gelderland inzet om dit te bereiken.  

Hot item

“Lezen is de laatste jaren echt een hot item: er wordt veel over gepubliceerd en er worden veel onderzoeken gedaan”, vertelt Jeannette Hofman, Programmalijncoördinator Jeugd & Onderwijs bij Rijnbrink. Het PISA-2018 rapport is een belangrijke aanleiding voor die media-aandacht. Dit is een vergelijkend internationaal onderzoek naar de leesvaardigheid van kinderen, waarvan elke drie jaar een nieuwe versie wordt gepubliceerd. “Uit dit onderzoek blijkt dat Nederlandse leerlingen het heel slecht doen op het gebied van lezen, en dat is voor ons reden tot zorg”.




Wil je meer lezen over de bevindingen van het PISA-2018 rapport?

“Lezen is niet alleen taalontwikkeling, het is ontwikkeling in brede zin”, zegt Hofman. Ze kan verschillende redenen noemen waarom lezen belangrijk is.  

  • Lezen is een basisvaardigheid om te kunnen participeren in de samenleving
  • Lezen helpt je te concentreren
  • Lezen helpt je een eigen mening te vormen
  • Lezen ontwikkelt je fantasie
  • Lezen helpt je jouw normen en waarden te bepalen
  • Lezen geeft plezier

Ondersteuning  

Als organisatie biedt Rijnbrink verschillende ondersteunende diensten aan bibliotheken, van financiële hulp tot ondersteuning in ICT. De provincie subsidieert de organisatie deels, waarvan een deel ten goede komt aan de bibliotheken. “In die zin dienen wij natuurlijk ook verantwoording af te leggen aan de bibliotheken”. Rijnbrink speelt daarnaast een belangrijke rol bij de beleidsvorming van leesonderwijs. “We noemen het een ketensamenwerking: lokaal, provinciaal en landelijk. We maken samen het beleid dat we vervolgens op lokaal niveau uitvoeren”, zegt Hofman.  

“Leesplezier staat echt voorop”

Jeannette Hofman

Leesplezier  

In Overijssel en Gelderland lopen er meerdere programma’s die gericht zijn op het vergroten van de leesvaardigheid onder kinderen van 0 tot 21 jaar. “Leesplezier staat hierbij echt voorop”, zegt Hofman. “We proberen leesplezier op alle leeftijden te stimuleren, want dat is een belangrijke motivator om meer te lezen”. Zo krijgen nieuwe ouders een BoekStart koffertje mee van bibliotheek, om vroeg te beginnen met voorlezen. “Zo proberen we aan te geven hoe belangrijk het is om een traditie van (voor)lezen op te bouwen”.

Die ondersteuning loopt door tot en met de middelbare school. Zo zijn er leesconsulenten die leerlingen helpen met het vergroten van hun leesvaardigheid, en docenten begeleiden in hun lessen. Ook zijn er de leesambassadeurs: dit zijn veelal bekende Nederlanders die zich inzetten om kinderen aan het lezen te krijgen. Zij willen het beeld dat lezen ‘saai’ is doorbreken. Famke Louise is een van die ambassadeurs. Zij sluit met leerlingen een ‘weddenschap’ af om een bepaald boek te lezen.  

Leesoffensief  

De resultaten van het PISA-2018 rapport geven een waarschuwing af die ter harte wordt genomen: zowel landelijk als lokaal starten organisaties leesoffensieven om leesvaardigheid én leesplezier te vergroten. Rijnbrink is een krachtige motor achter deze offensieven. “We willen dat er anders met leesonderwijs wordt omgegaan”, vertelt Hofman. “Dat is een lange termijnvisie, maar we zijn hier hard mee aan het werk. En dit begint al klein: op schoolniveau”.

Meer lezen over de toekomst van de bibliotheek van Overijssel? Ga naar onze homepagina en volg het laatste nieuws. Niks meer missen? Volg ons dan op Facebook en Instagram. Wil jij je verhaal kwijt over jouw ervaringen met de bibliotheek? Mail dan naar Toekomstbieb@mail.com

Leave comment