Gemeente Amersfoort worstelt met parkeerdrukte rondom Mevlana moskee
AMERSFOORT – Regelmatig is de parkeerdruk rondom de Van Ghentstraat en Van Nesstraat groot. De nabijgelegen Mevlana moskee trekt tijdens gebedstijden en evenementen veel bezoekers, wat een verhoogde vraag naar parkeerplekken veroorzaakt. Terwijl de moskee zijn best doet zijn gasten zo goed mogelijk te bedienen, wil de gemeente inzetten op betaling en vergunningen. Of deze maatregelen ook duurzaam zijn blijft ongewis.
Het is vrijdagmiddag rond half één wanneer vanuit de Mevlana moskee een oproep klinkt. De straten beginnen zich te vullen met auto’s en fietsen, en vanuit alle kanten snellen mensen richting de ingang om het aankomende gebed bij te wonen. Zo ook Bourak. De drukte valt hem op: “als je de straat hier zo ziet oogt het wel een beetje krapjes allemaal. Als je goed zoekt kan je meestal wel een plekje vinden om de auto er snel tussen te gooien, al moest ik dit keer wel een aardig stukje lopen.”
Veel auto’s
Dat Bourak een plek moest zoeken is niks nieuws. De parkeerdruk rond de Van Ghentstraat en Van Nesstraat is regelmatig hoog. Tijdens gebedstijden en evenementen trekt de nabijgelegen Mevlana moskee veel bezoekers. De gemeente heeft recentelijk een verkeersplan opgesteld waarin parkeergelegenheden moeten worden geschrapt. Dit schopt tegen het zere been aan van Youssef Aslan, woordvoerder van de moskee. “Wat ik vreemd vind is dat er bouwplannen in gang worden gezet, waarbij parkeergelegenheden verder afnemen. Ze hebben het over ongeveer twintig auto’s die er per parkeervergunning zouden kunnen staan. Op ons terrein is plek voor ongeveer twaalf auto’s. Per reguliere dienst ontvangen we al vijftig auto’s, de rest wordt nu in zijstraten rondom de moskee geparkeerd. Ik heb mijn zorgen uitgesproken want ik kan het gebouw niet verplaatsen natuurlijk.”
Youssef geeft aan dat er doorgaans vier maal per dag een toestroom van bezoekers is. De grootste drukte vindt plaats tijdens het vrijdaggebed. Daarnaast is er de ramadanperiode, die 30 dagen duurt en waarbij het dagelijks drukker kan zijn. Ramadan begint elk jaar op een andere datum, afhankelijk van de islamitische maankalender. Na de ramadan volgen aansluitend de feestdagen, waaronder het Suikerfeest (Eid al-Fitr), waarop het een komen en gaan van bezoekers is.
De organisatie van de moskee ziet zelf in dat de verkeerssituatie op dit moment niet optimaal is, en wil samen met de gemeente werken aan een duurzame oplossing. “Op ons verzoek hebben wij in oktober 2023 contact gehad met de gemeente” vertelt Youssef. “In april 2024 hebben wij een vervolggesprek aangevraagd. Wij hebben de parkeerdrukte in kaart gebracht en dit met de verantwoordelijke wethouders gedeeld. Onze zorgen over het vergunningsbeleid en het creëren van minder (openbare) parkeerplaatsen hebben wij destijds geuit. Helaas hebben wij sindsdien niets meer van de gemeente vernomen.”
Verkeersplan
Erik Bijsterbosch, senior projectmanager bij de gemeente Amersfoort, herkent de hoge parkeerdruk in de Kruiskamp. “Deze straten liggen direct buiten de huidige vergunningszone, wat betekent dat veel automobilisten hier hun auto parkeren om parkeerkosten elders te vermijden,” legt hij uit. Om deze situatie te verbeteren, staat Kruiskamp hoog op de planning om over te schakelen naar betaald parkeren of een systeem met parkeervergunningen. Bijsterbosch verwacht dat deze maatregel het aantal parkeerders die niet in de wijk wonen aanzienlijk zal verminderen: “hierdoor ontstaat meer ruimte voor de bewoners zelf.”
De gemeente Amersfoort is voornemens om de parkeerdruk in de Van Ghentstraat en Van Nesstraat aan te pakken met een nieuwe benadering binnen haar algemene parkeerbeleid, dat in 2023 opnieuw is vastgesteld. Dit beleid richt zich op leefbaarheid en toegankelijkheid voor bewoners en omvat gesprekken met bewoners om parkeerbehoeften in specifieke wijken in kaart te brengen. Onderdeel hiervan is mogelijk het invoeren van parkeervergunningen of -tarieven, en het aanmoedigen van alternatieve vormen van vervoer via ‘mobiliteitshubs’ waar men kan overstappen op openbaar vervoer of de fiets.
Daarnaast benadrukt Bijsterbosch dat toekomstige parkeerproblemen worden meegenomen in nieuwe bouwontwikkelingen in de wijk. Hierbij wordt gestreefd naar oplossingen waarbij parkeervoorzieningen zoveel mogelijk uit het zicht blijven. “Voor de nieuwe woningen zal het parkeren grotendeels op eigen terrein worden geregeld, zodat de openbare ruimte niet verder wordt belast.”
Ontoereikend
Youssef ziet hierin niet meteen een oplossing liggen. “Ik heb meermaals aan aanwezigen in de moskee geuit dat het fijn zou zijn als men niet met de auto komt, maar we hebben een grote moskee. Mensen komen hier naartoe uit plekken buiten Amersfoort, voor hen zijn er nu weinig alternatieven. De moskee heeft immers een sociale karakter; het is een ontmoetingsplek voor ouderen die hier dagelijks samenkomen. Velen hebben het financieel niet breed, en betaald parkeren kan ervoor zorgen dat deze mensen geïsoleerd zullen raken. Wij proberen zo veel mogelijk rekening te houden met deze aspecten. Als de plannen van de gemeente worden doorgevoerd, dan is er straks een probleem voor de hele wijk.”
Een saillant detail: onder anderen inwoners van Kruiskamp hebben tegen deze gemeentelijke voornemens gestemd. Er heeft een stedelijk referendum plaatsgevonden over dit nieuw parkeerbeleid, waaronder het invoeren van betaald parkeren en vergunningen. Een meerderheid van de stemmers was tegen dit beleid; ongeveer 74% van de Amersfoorters stemde “nee” en 23% stemde “ja”. Het referendum had een opkomstpercentage van 76,93%, waarmee de uitslag geldig was. Veel bewoners uitten zorgen over de kosten voor bezoekers, de haalbaarheid van parkeerhubs, en de impact op de leefbaarheid in hun buurt.
Ondanks deze uitkomst heeft de gemeenteraad besloten het parkeerplan door te voeren, weliswaar met enkele aanpassingen. Zo wordt in wijken met de meeste weerstand het beleid pas later ingevoerd, en worden de kosten voor een eerste vergunning lager gehouden. De tegenstem heeft echter geleid tot brede kritiek.
Afwachten
Youssef blijft rustig en weigert op de feiten vooruit te lopen. “Ik wacht berichtgeving vanuit de gemeente af. Ik heb meerdere pogingen gewaagd, maar heb tot nu toe nul op rekest gekregen. Verder weet ik niet hoe ik er mee moet omgaan. Eigenlijk zou je nauw willen samenwerken en wederzijds oplossingen aandragen, maar dat stukje mis ik vanuit de gemeente. Ik heb alles gedaan wat ik namens het bestuur kan betekenen.”
Het is bijna één uur en rond de moskee staat het inmiddels helemaal vol met auto’s. Bourak zag geen mogelijkheid om met de fiets te komen. Terwijl hij wijst richting de straat waar zijn auto staat, vertelt hij: “Ik kom van ver dus ik pak altijd de auto. Het stond al aardig vol, dus ik moest hem een stukje verderop parkeren.” Na zijn wandeling heeft hij de ingang van de moskee bereikt. Hij mengt zich in de aanstroom van mensen om gezamenlijk te gaan bezinnen, en wellicht een beetje op adem te komen.
Afbeelding: Eigen afbeelding
Recente reacties