Berntsen wil vooral dat proces rondom Markt Ermelo sneller gaat: ‘Minder parkeerplaatsen geen probleem als er meer fietsplekken komen’

Tijdens een politieke bijeenkomst werd er besloten dat het plan voor de ‘Markt 2.0’ op de schop moet en dat er een alternatief moet komen. Zo moet het aantal parkeerplaatsen niet 360 worden, maar 338. Sander Berntsen, ondernemer en eigenaar van Plus Berntsen, vindt dat geen probleem, maar wil wel dat het aantal fietsplekken hoger wordt.

In 2015 werd een plan gemaakt om de parkeerplaats van de Markt te gaan vergroten en daar zouden dan 360 parkeerplaatsen komen. Uiteindelijk wordt de wens steeds groter om een grotere parkeerplaats te maken, maar het huidige plan kost te veel geld. In het huidige plan staat dat het aantal parkeerplekken 360 moet zijn. Daarom wil de gemeenteraad  een ander plan en wil het maximaal 338 parkeerplaatsen hebben. De 360 parkeerplekken moeten rond de 5,5 miljoen euro gaan kosten, als we de cijfers van Goudappel Coffeng moeten geloven. Dat komt neer op 15.275 euro per plek. Per extra plek kost het zelfs bijna 81.000 euro. In 2015 werd vastgesteld dat de huidige parkeerplaats van 292 plekken naar minimaal 338 moest, maar in overleg met de ondernemers werd het zelfs 360. Daarom wil onder andere het CDA dat het aantal weer wordt beperkt naar 338 plaatsen, zoals er in het bestemmingsplan staat. Wethouder Ronald van Veen moet met alle ondernemers rondom de Markt  in gesprek om te kijken wat mogelijk is. “Deze gesprekken zijn op verzoek van de raad en de doelstelling is om te onderzoeken of de ondernemers willen bewegen, zodat het plan minder bezwaarlijk is voor de raad”, geeft de wethouder in een reactie aan.

Buiten dit idee liggen er nog een aantal opties open, maar heel erg concreet is het allemaal nog niet. Zo geeft Van Veen aan dat dat er bijvoorbeeld ook een kleiner bouwoppervlak kan komen. Verdere uitleg is er nog niet over dit plan. Het huidige plan gaat zoals hierboven benoemd een hoop geld kosten. “Door indexering en de slag van bouwkosten naar stichtingskosten is de prijs een stuk hoger uitgevallen”, laat de wethouder weten. Precieze getallen worden er niet genoemd. In 2015 was het plan nog wel mogelijk, maar dat heeft de volgende reden. “In het plan van 2015 waren de 360 parkeerplekken niet realiseerbaar in een ontwerp opgenomen.” Uiteindelijk wil de wethouder ook dat er snel een besluit wordt genomen en dat er dan ook snel gehandeld kan worden.

Meer ruimte voor de fiets

Een van die ondernemers is Sander Berntsen. Hij zou er wel mee kunnen leven dat het aantal parkeerplaatsen naar 338 gaat. Dat is al een stuk meer dan dat er nu aan parkeerplaatsen is. Berntsen spreekt niet namens Plus vastgoed, maar als zelfstandige ondernemer, die via Plus Retail opereert. Berntsen beheert een winkel, maar doet dat onder de naam van Plus. “Als ik mijn persoonlijke mening hierover geef, dan zeg ik dat die 338 plaatsen ten opzichte van die 360 helemaal geen probleem zijn, als het proces maar een beetje sneller gaat”, geeft de ondernemer aan. “En de ruimte die dan vrijkomt, wordt gebruikt voor het parkeren van de fiets.” Berntsen wil dus dat het proces sneller gaat en dat er meer ruimte voor fietsers komt. Wethouder Van Veen kan daar nog niet een echte reactie op geven. “Als dat mogelijk is, voorzien wij daarin”, vertelt hij.

Rust voor de buurt

Op drukke dagen kan het soms lastig zijn om een parkeerplek te vinden om je boodschappen te doen. Daarom is een grotere parkeerplaats oo k fijn voor de klanten van de ondernemers. “Ik denk dat mensen waarschijnlijk denken: ‘daar is het waarschijnlijk wel druk, dus laat ik maar ergens anders naartoe gaan’”, geeft Berntsen aan. “Mensen blijven rondjes rijden en dat is ook nog eens slecht voor de buurt. In de woonwijken wordt er dan ook gezocht naar een plek om het dorp te bezoeken. Dus ik denk dat een goede parkeerplaats aan deze kant van het dorp bijdraagt aan wat meer rust in de woonwijken, maar ook voor in de toekomst. We denken dat er wat bijgebouwd gaat worden richting het stukje Horst en dergelijken. Dat is aan deze kant van het dorp, dus ik denk dat het alleen maar goed is om een goede parkeerplaats te hebben.”

“Er is op dit moment dit moment al te veel parkeerdruk”, vervolgt Berntsen. “Op de dinsdag is de markt, er wordt ook wel eens wat georganiseerd in Ermelo. Dat is superleuk natuurlijk, maar elke keer als er iets georganiseerd wordt, is er eigenlijk onvoldoende parkeerruimte voor mensen die gewoon hun boodschappen willen doen. Dat is vervelend voor mij als ondernemer, maar ook voor de mensen en andere winkels in het dorp.”

Bron foto: redactie