Vertrouwen komt te voet en gaat te paard

Column

Je kent mij waarschijnlijk nog niet, daarom zal ik mij even voorstellen. Mijn naam is Myrthe van den Tweel, ik ben student Journalistiek aan Hogeschool Windesheim in Zwolle. Ik maak samen met mijn redactie producties voor de bewoners van Nijkerk. Ik ben zelf ook een Nijkerker en mijn achternaam is in deze stad niet geheel onbekend. Maar nee, ik ben geen familie van Gerard van den Tweel. Ik wil iets met jullie bespreken. Uit nationaal onderzoek blijkt dat het percentage inwoners dat veel vertrouwen heeft in hun gemeente slechts 23 procent is. Dat betekent dat 77 procent van de inwoners weinig vertrouwen heeft in de gemeente! Ik schrok mij een hoedje, jullie niet? 

Mijn tante gebruikte om de haverklap spreekwoorden in haar zinnen, van haar heb ik ook het spreekwoord: vertrouwen komt te voet en gaat te paard geleerd. Vertrouwen is de basis voor een goede democratie en blijkbaar is het vertrouwen tussen de inwoners en de gemeente nu ver te zoeken. Hoe kan dat? 

Landelijk gezien is het niet zo gek dat het vertrouwen tussen de inwoners en de overheid niet zo goed is. We hebben tenslotte de toeslagenaffaire, de coronacrisis en de aardbevingen in Groningen achter de rug. Maar hoe zit het lokaal? Politicoloog André Krouwel, oprichter van Kieskompas zei tegen Trouw: “Als het vertrouwen in de landelijke instituties ondermijnd wordt, dan zijn de gemeenten daarvan het slachtoffer. Ongeacht hoe goed ze bestuurd worden. Er zal ongetwijfeld een enorme variatie zijn in de kwaliteit van de bestuurders en wat er de afgelopen jaren allemaal tot stand is gebracht. Maar toch zie je over de hele linie dat het vertrouwen daalt.” Kortom, als het landelijke vertrouwen in de politiek daalt, dan zijn de gemeenten daarvan de dupe.

De gemeente Nijkerk heeft ook in de gaten dat het slecht gesteld is met het vertrouwen in de politiek. Lukas Rakhorst (CDA) schreef in een column voor de gemeente Nijkerk: “Wat mij betreft aan ons als Nijkerkse politiek om in ieder geval in Nijkerk een begin te maken met het herstel van het vertrouwen in de politiek.” Hij wil het vertrouwen terugwinnen door nog meer met elkaar in gesprek te gaan. Rakhorst doet een oproep aan de burgers om, als er vragen zijn, contact op te nemen met de gemeente. Hij sluit af met een uitnodiging om als burger zelf de politiek in te gaan.

Irene Moes, raadslid PRO 21, schreef ook in een column voor de gemeente Nijkerk dat zij het belangrijk vindt dat we begrip en respect hebben voor het standpunt van de ander. Dat er naar elkaar wordt geluisterd en dat we rekening houden met alle belangen als we een afweging maken en besluiten. “De eerste reactie is namelijk vaak: het maakt niet uit, alles is toch al besloten. Ik kan daar alleen op zeggen: nee, dat is niet zo. In de politiek maken we keuzes in het algemeen belang. En soms botst dat met het individueel belang.”

Ik heb samen met mijn redactie op 19 april een dialoogtafel georganiseerd in buurthuis De Refter. We hebben het er toen met bewoners over gehad hoe het vertrouwen tussen de bewoners en de gemeente kon worden verbeterd.

Wat volgens de bewoners een goed idee is, is dat er elke vrijdagmiddag een politieke partij op de markt aanwezig is en dat er duidelijk wordt gecommuniceerd naar de bewoners op welke datum en tijd zij er zijn. Zo is de gemeente zichtbaarder in de wijk en kunnen mensen hun zorgen delen. 

De communicatie kan volgens de bewoners ook worden verbeterd. Zij dragen verschillende oplossingen aan: 

  • De gemeente moet in kaart brengen welke mensen proactief zijn in de wijk, deze benaderen, bedanken en als er vragen zijn deze mensen helpen.
  • Er mogen meer brieven worden verstuurd naar de bewoners. Zo zijn zij op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en raken zij meer betrokken.
  • In de brieven wordt soms moeilijke taal gebruikt, het zou fijn zijn als de gemeente begrijpelijke taal gebruikt.
  • Er kan ook op andere manieren met de mensen worden gecommuniceerd. Bijvoorbeeld door middel van een video waarin het beleid wordt uitgelegd. Zo krijgt het beleid een menselijker gezicht dan een abstracte brief.
  • In andere gemeenten is er één app waar bewoners alle klachten en opmerkingen kwijt kunnen. Dit lijkt de bewoners wel wat. Zo is het overzichtelijk waar ze terecht kunnen.

Er is begrip voor de gemeente die te dealen heeft met drie kernen die zo anders zijn: Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken. De bewoners geven ook aan dat er heel veel goed gaat in Nijkerk: “Een gemeente zijn we met elkaar.” 

Bron foto: Pixabay